zondag 8 juli 2012

Administratie inrichten is meer dan keuze van een boekhoudpakket


Het valt mij steeds vaker op, dat de inrichting van de bedrijfsadministratie zowel door starters als door gevestigde (mkb-) ondernemers wordt beperkt tot de keuze van een boekhoudpakket. Even een paar zoekopdrachten in Google ingetoetst en je wordt om de oren geslagen met aanbieders van boekhoudpakketten: van Excel tot grote boekhoudpakketten, zowel online als offline, kosteloos of  betaald, noem maar op. Bijna allemaal hebben ze gemeen, dat er alleen over de ongetwijfeld prima eigenschappen van het boekhoudpakket wordt gerept. Maar is de administratie van je onderneming ook goed geregeld met een goed boekhoudpakket? Mijn antwoord is duidelijk: nee, daar komt meer bij kijken.

Bedrijfsadministratie is meer dan een boekhouding
De bedrijfsadministratie begint met de factuur die of met het bankafschrift dat aan u als ondernemer wordt gezonden. Deze documenten moeten worden geregistreerd in een boekhouding. Daarna komt echter het afrondende deel van het administratie proces. Omdat maar weinig ondernemers kaas hebben gegeten van balansen, verlies- en winstrekeningen, fiscale aspecten van de boekingen en het zelf doen van aangiften is het aan te bevelen nog iemand naar uw administratie te laten kijken, een administratiekantoor of accountant. Uiteindelijk moet dit alles minimaal uitmonden in fiscale jaarstukken (balans en winst- en verliesrekening)behorende tot een aangifte inkomsten- en of vennootschapsbelasting en natuurlijk moeten deze aangiften zelf nog worden opgesteld en ingediend. De bedrijfsadministratie is dus een proces van factuur tot belastingaangifte en omvat daarom méér dan boekhouding alleen. En een (startende) ondernemer zal dus aan dit complete proces aandacht moeten besteden. Om zijn kosten goed te begroten, moet hij de kosten van het gehele proces proberen te bepalen en niet alleen de kosten van een boekhoudpakket.

Te beoordelen aspecten bij de keuze van een boekhoudpakket.
Er zijn vele vormen van boekhouden. De eenvoudigste vorm is het zélf in vullen van een zelf bij te houden Excel spreadsheet Verder zijn er veel boekhoudpakketten die op uw eigen computer worden gevoerd. Deze pakketten moeten worden onderhouden door middel van periodieke updates en tevens dient zelf voor de beveiliging te worden gezorgd (periodieke back-ups noodzakelijk) Tenslotte zijn er de online pakketten, waarbij de updates tot het verleden behoren, omdat de updates door de leverancier worden verricht, zodat u altijd gebruik maakt van de laatste versie. Bij de betere online pakketten is de beveiliging ook goed geregeld, zodat u daar ook geen omkijken naar hebt.
De kosten van het pakket zijn uiteraard een belangrijk gegeven voor een juiste keuze. U dient echter ook de interactie met de prijs van het opvolgende deel van het proces mee te laten wegen. Probeer dus ook te bepalen wat er gebeurt met de kosten van het administratie- of accountantskantoor voor het verwerken van de balans en de fiscale aangiften bij keuze van boekhoudpakket A of pakket B. Oók is van belang de wijze van verwerking van uw boekhouding. Besteedt u alles uit aan het administratie- of accountantskantoor of doet u de administratie geheel in eigen beheer. In het eerste geval zullen de controle- en fiscale aangiftekosten lager kunnen zijn, omdat de boekingen feitelijk al zijn gecontroleerd door het kantoor tijdens de boeking. Op ons kantoor komt het regelmatig voor dat een offerte voor een ondernemer die de administratie geheel uitbesteedt op een lager bedrag uit komt dan de offerte voor de ondernemer die zelf gaat zitten inboeken. De oorzaak is simpel: de controle-uren zijn duurder dan de administratie-uren.

Samenvatting
Het is verstandig bij de keuze van boekhoudpakket uit te gaan van de totaalkosten van uw administratieproces van factuur tot belastingaangifte. Verder maakt het te kiezen boekhoudpakket deel uit van het administratieproces, zodat het zaak is bij de keuze van het pakket ook rekening te houden met de organisatie van de werkzaamheden vóór boeking en met de (externe)werkzaamheden na de boekingen, zoals de kosten van accountant en/of administratiekantoor. Bij goed aansluitende output van de boekhouding zullen kosten bespaard kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten